Exteriör
Scanner 361 har en låg överbyggnad, vilket ger mycket god sikt föröver. Det är lätt att röra sig på däcket tack vare de breda gångborden. Detta innebär också att skotskenorna kan monteras tillräckligt långt in mot mitten för att få rätt skotvinkel för förseglen.

På överbyggnadens sidor finns tre rutor, varav de aktre är öppningsbara. De självskotande skotwinscharna är placerade långt akterut, så att rorsman själv bekvämt kan sköta dessa. Storskotskenan är monterad uppe på däck framför nergången och storskotet leds via avlastare på sittbrunnssargarna till genuawincharna. Med detta arrangemang kan rorsman själv skota storseglet på både sidor beroende på vilken genua-winch som är ledig. På rufftaket finns två selftailing fallwinschar och åtta avlastare.

Relingslisten är tillverkad i aluminium och har rostfria ändstycken. Pollarna liksom mantågsfötterna är rostfria. Det finns pollare i för och akter och även midskeppspollare. I stäven sitter ett kraftigt rostfritt stävbeslag med förstagsfäste. I detta finns dubbla ankarrullar och en teakplatta för att göra det lättare att gå ombord förifrån.

I förpiken och salongen finns skylights och akterruffen har en öppnings-bar portlight. För ventilation finns två Dorade-huvar monterade på luckgaraget, vilka sörjer för salongens ventilation. Förutom det öppnings-bara fönstret i toaletten finns även en Dorade-ventilator i taket. I pentryt är fönstret öppningsbart.
Rattstyrningen är av typ länkarmstyrning i princip uppbyggd som en bilstyrning. Det finns ingen wire som kan nötas av eller spåra ur. Denna typ av styrning är mycket exakt och ger bästa roderkänslan.
Som standard levereras Scanner 361 med en sprayhood som ger mycket bra skydd. Den har rutor såväl fram som på sidorna för bästa möjliga sikt.

Under rorsmanssadeln sitter den manuella länspumpen monterad och här finns även plats för upp till 2 x 6 kg gasol. Gasolen förvaras med andra ord mycket säkert utomhus och eventuellt utläckande gas dräneras genom självlänsarna som består av två avlånga hål i akterspegeln.