Skrov och däck
Skrov och däck tillverkas i lokaler med kontrollerad miljö dygnet runt för garanterad uthärdning. Skrovet är uppbyggt som s.k. sandwichlaminat med 20 mm Divinycell som kärnmaterial. Divinycell består av 100 % slutna celler och kan följaktligen inte absorbera vatten som exempelvis balsa gör.

Syftet med att använda sandwichlaminat är i första hand att göra skrovet starkare och styvare, men det ger också en utmärkt värmeisolering, vilket gör att båten blir fri från kondens och därför mycket torrare.

Ytterlaminatet är tillverkat av Isopolyester för att minimera risken för s.k. ”böldpest”. Rowing-vävar används i både ytter- och innerlaminat.

Skrovet är försett med ett djupt kölsvin vilket innebär att kölens tyngdpunkt hamnar längre ner. Båten blir styvare och eventuellt slagvatten stannar kvar utan att blöta ner i högre liggande stuvutrymmen.

Scanner 391 har utanpåliggande blyköl som bultats till skrovet. Vid bordsgenomföringarna har vi tagit bort distansmaterialet och gjort laminatet massivt. Röstjärnsinfästningarna i skrovet består av över två meter långa balkar med två tvärskott, som plastats fast i skrovet. Hjärtstocken görs av en 70 mm massiv axel.

I akterspegeln finns en integrerad badplattform med badstege.

Däcket är uppbyggt på liknande sätt som ett sandwichlaminat. På flera ställen där däcksutrustning monterats, är dock laminatet massivt för att inte tryckas ihop när däcksbeslagen monteras.

Längst fram finns en rymlig ankarbox, som är tillräckligt djup för att erhålla nödvändig fallhöjd när ett ankarspel monteras.

I sittbrunnen finns två luckor till rymliga aktre stuvutrymmen.